Liityn yhdistys 177 jäsensivulle.

Historiaa

Ammattiosaston perustava kokous pidettiin 2.1.1949, paikkana oli Härmälän "tarkkailuasema".
Läsnä oli 20 henkilöä, osaston nimeksi tuli Tampereen kaupungin liikennelaitoksen henkilökunnan ammattiosasto ry.
Ammattiosaston nimi muutettiin 21.12.1954 Tampereen kaupungin liikennehenkilökunta ry:ksi.

Tampereen kaupungin linja-autonkuljettajan tie ensimmäisestä trolleybussilla rahastajan kanssa ajetusta koematkasta älykorteille piippaavan ja niiata niksauttavan menijän ruuhkavuoroon on ollut pitkä ja kuoppainen. On kärsitty kylmää ja hellettä, melua ja vetoa, on tapeltu vessankäyttömahdollisuuksista, kahvillakäynneistä ja kohtuumittaisista ruokatunneista. Kestetty humalaiset häiriköt, kantelevat työkaverit ja hankalat pomot. On ahdettu nivelbussilla liian pienille pysäkeille ja yritetty noudattaa mitä moninaisimpia aikatauluja, mutta onnikka on kulkenut.
​Tekstit on lainattu kirjasta "Puolivuosisataa onnikan ratissa".

Tänään, vuonna 2015,  kun mietin historiaa, niin kyllä samat asia sieltä tunnistaa, jotkut asiat eivät ole muuttuneet. Vessakeskusteluja käydään edelleen, ovat ehkä kuitenkin muuttuneet vessojen siisteys ongelmiin ei niinkään niiden puuttumiseen. Kohtuumittaisista ruokatauoista etenkin maakunnissa, ruokatauot jäävät lyhyiksi kireiden aikataulujen vuoksi. Humalaiset on ja pysyvät sekä häiriökäyttätymiset vaan lisääntyvät ja hankaloituvat vuosi vuodelta. Kehitys kulkee kuitenkin eteenpäin, kalusto on parantunut, toki sieltäkin tuttuja asioita, kuten kylmää, hellettä ja vetoa löytyy. Onnikka kuitenkin kulkee, on ja pysyy.

Yhdistystoiminta kuitenkin kiteytynee edelleenkin  Yrjö Haaviston sanoihin: Ammattiyhdistys perustettiin siksi, että asioita viedään koko henkilöstön voimalla ammattiosaston kautta työnantajalle ja niitä etuja ajetaan yhdessä, eikä oteta sieltä yksilöitä. Kun kaikki menis omaa asiaansa puhuun, eihän siitä mitään tuu. Porukka täytyy olla takana kun on vaatimuksia, ehdotuksia tai tämmöisiä,  että se kantais sitten vähän jotain, niiden toteuttamisen. Yrjö Haavisto oli yhdistyksen perustajajäsen.